tisdag 8 januari 2008

Upplopp! Och misshandel....

Jaha, jaha. Samtidigt som Napoli hade sopkris hade vi börja-skolan-igen-kris och fam Holmgren dammkris p g a fönsterbyte i deras lägenhet i Vomero. Tänkte således att va f... och plockade upp Helga och Björn på basen (de går i en annan skola än Linnea) f v b hem till oss för kvällen. Bra idé..... I höjd med Cuma på Tangentialen var det plötsligt ett värre liv än vanligt. Cirka 8 bilar framför oss tvärnitade, 7 av dem lyckades nästla sig igenom och sen blev vi stående. På första parkett. Men tre barn i bilen (förlåt Helga, du är mittemellan).....

Huliganer finns överallt och är det inte fotboll man kan ägna sig åt annat antar jag, en sopkris är lika bra som nåt annat. Upp på den tvåfiliga vägen vältes vespor, motorcyklar, järnrör, stenar 'a 10 kg osv, osv. Symboliskt strödde man också ut morotsblast..... (ska föreställa sopor tror jag). Sen började cirkusen. Ingen var över 25, ingen hade något som helst statement att ge (och jag lovar, alla vi som hade hunnit bromsa i tid hade väl ungefär samma uppfattning om detta med Neapels sophantering så det var kanske litet overkill...eller mycket.....).

Killarna, ja alla var killar, en del i huvor började snurra fram och tillbaka, fram och tillbaka mellan körriktningarna. Det var inte svårt att förstå att de väntade på något..... Polizei! De kom..... Då kunde vi bara huka oss. Stenar, järnrör, you name it susade tack och lov över vår bil. Carabinieris helikopter kom, antar att det också var ett av målen för aktionen. Gode tid.... Jag var inte rädd när det hände men jag kan lugnt säga att jag är rädd nu. Gillar inte alls att sitta instängd på första parkett i en Verona-skyltad bil, med en man i uniform brevid mig och med tre barn i baksätet varav 2 inte "tillhör mig". Ungarna tog det dock bra!

Efter att ha duckat för flygande 2-meters stålrör, en brandsläckare från en buss i motsatta filen, tunga stenar och you name it kunde vi konstatera att man i de motsatta filerna smet igenom avspärrningarna, man var inte lika aktiv där. De bilarna sparkades det på, kastades det saker efter osv. Försökte att nå kontakt med Polizei bakom oss men de liksom bara struttade runt, lätt oberörda. Tills det bara small....

Jeeesus. Jag har aldrig bevittnat en misshandel förut. Men nu har jag..... Kan också konstatera att den italienska polisen varit med förr.... desarmera ledaren, 24 andra med snopp är helt plötlsigt försvarslösa.....

Vi kom därifrån nedsprutade med brandskum och med barnen vid gott mod.....

Men, det var riktigt riktigt otäckt idag.......

1 kommentar:

Anonym sa...

Herregud! Var försiktiga allesammans!!!
Kramar S