onsdag 13 juni 2007

En strippa i Oscarskyrkan?

Den här tiden på året ÄR lätt förryckt. Nån sa för ett tag sedan att det egentligen är nu man skulle ta ut semester. Är böjd att hålla med...

Säkert är det ett ålderstecken. Efter en lång vinter och seg vår är det enda jag vill att vara i Munkebo, gå längs rådjursstigarna i en alldeles orörd skog, iallfall utan spår av mänsklig nedskräpning, se syrénerna slå ut från en dag till en annan och lyssna på fåglarnas vrål. Och låta tystnaden dåna i öronen däremellan.

Men säkert har jag fel. Om naturen vaknar är det kanske inte mer än rätt att också vi människor vaknar. Vad är då ett normalt beteende om inte jublande sätta på våra stereoapparater på full volym, öppna balkongdörren och med en ölburk i handen VRÅLA in sommaren. Eller spruta äcklig söt cider på förbipasserande tanter (läs mig).

Nåja, skolavsutningstider har sina poänger också. Som vid personalmötet förra veckan. Tydligen hade Bella fått in ett larm om att Fredrikshovs Slotts skolas rektor skulle gå i pension och man hade dagen till ära hyrt in en strippa..... Genast väcktes gamla minnen. Tydligen var det så att en av de gamla vaktmästarna i Oscarskyrkan, före min tid, egentligen hade ett bestående stort minne från sina år i tjänst. Det var den där begravningen när damen i päls visade sig vara just det, en dam iförd enbart en päls. Mitt i förrättningen valde hon att låta pälsen falla från läktaren, till de flestas förtjusning verkade det som.

Nåväl, ryktet om en strippa visade sig vara högst överdrivet, eller stoppat i tid. Kanske får vi aldrig veta.......

Inga kommentarer: