tisdag 8 januari 2008

Nytt år... och sopkris

Oj, har inte skrivit på ett tag inser jag. Julen var lugn och skön, vi firade svensk jul i dagarna två och på annandagen amerikansk/engelsk tillsammans med våra grannar. Till nyår kom Martin! Det blev rätt intensiva dagar med Vesuvius, Solfatara, ner på stan och självklart en sväng till Amalfi. Jag återkommer med litet bilder....

I söndags kulle vi varit på födelsdagskalas i Pouzzoli, Valentina fyllde 6 år. Kalaset fick dock ställas in, Pouzzoli av avspärrat av arga Neapelbor. Nu måste jag säga att visst är sopbergen här på vissa håll större än vanligt. Och det är protester över hela stan samtidigt som man sätter eld på påsarna så att svart giftig rök bolmar både här och där. Jag glädjer mig åt att händelserna nu även nått svensk media.... MEN.... detta är inget som hänt här och nu! Sophanteringen härnere har varit förfärlig hela tiden även om folk nu fått mer än nog! Konflikten handlar också om att man vill återöppna en gammal soptipp här norr om Nepael som varit stängd i tio år. Tippen stängdes för att den var överfull samt full av farliga gifter.

Det ska bli spännande att se om omvärldens uppmärksamhet kanske kan förändra något här. Nu är jag litet cynisk, redan efter 6 månader i Neapel. Senaste sopkrisen var i somras, när vi kom ned. Några tjänstemän och politiker fick sparken, någon annan slängdes i finkan för korruption. Men sen blev det likadant igen....

Nåja, vi får se. Under tiden ägnar jag mig åt ett tystlåtet stöd åt de som demonstrerar och glädjer mig åt att det finns en vilja till förändring. Ibland är det härnere lätt att tro att människorna faktiskt givit upp kampen mot sopor och korruption......

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill se bilder från Rom...
Kramar S