fredag 23 maj 2008

Inbrottsvåg...

... I know. Have NOT written anything forvever. Det är också för det watt nåt att skriva.

Linneas kusiner och farmor var här. Kul!

Jo, vann darttävlingen på Britpub tillsammans med en bra holländare och en ytterst motvillig , tunn fransos. Men han verkar vara emot det mesta så vi valde att inte hänga upp oss så mycket på honom.

Här råder tydligen inbrottsvåg. Amerikanerna skriver inte nya huskontrakt i vårt område och kallar tillbaka de som bor här. Vi vet liksom inte vad vi ska tro. För oss låter inbrottsvåg i Neapel som nåt slags.... här är det ju inbrott hela tiden. De snor allt, familljefotografier..... En familj var glada. Hade huset larmat, dörrar, fönster. Men de hade husdjur så rörelsedetektorer var inte så smart. Kommer hem en dag för att konstatera att det var ett stort hål i väggen istället. Svårt att larma väggar.... ALLT borta.....

Kan konstatera att när jag kom hit var jag en sorts person. Fortfarande nyfiken. Trodde att åtminstone NÅN härnere var litet nyfiken på mig. Jag gillade inte USA sådär så det skrek. Tyckte allas instängda liv härnere var konstigt.

Idag gör jag det mesta av vad de andra här gör. Åker ut det minsta jag kan för det är bara deprimerande, tar den långa vägen så jag slipper se alla prostituerade, slipper bli oförskämt bemött och se döda hundar, säger God Bless the Support Site (USA) för där kan jag dels känna mig trygg, dels faktiskt TRO på den realtiva giftfriheten i de varor vi ska äta upp, dels kommunicera om jag har frågor.

Min italienska? Nej, BRA är den inte. Men om man som motpart bara kan tänka sig att sluta prata med mig som en annan Napoletanare, bromsa, kanske säga ett verb i sin grundform istället för att fortsätta prata dialekt, fortare och högre..... Då kanske vi kan kommunicera. Det går många gånger, handlar så mycket om motparten. Ska tänka på det (om jag nu behöver) hemma i Sverige igen. Om nån tilltalar mig på ett främmande språk och jag inte förstår, då ska jag inte skrika tillbaka på snabb östgötska. Eller jämtska..... Tror kanske inte jag ens behöver fundera på det när jag tänker efter..... Fascinerande att man ens kan ha en NATO-bas (språk engelska) där folk inte pratar engelska..... ens litetgrann.....

Nåväl. Ska berätta allt när vi kommer hem. Eller skriva en bok......

Eddie, norsk/amerikansk golden är här och var ute för en stund sen. Hundarna hänger alltid på framsidan men plötsligt hör jag ett vådligt skällande från baksidan. Tog in Eddie. Nästan alla har sina hundar ute på nätterna här men så kan jag inte sova. Efter 5 min gick larmet på ett hus högre upp. De kommer in från den sidan, bufflar och bondejord. Lugn, vi har larmet på. Och just nu tre hundar i huset. Vill de stjäla våra bröllopsfotografier så.....

Säger som en amerikan.... "Make my day...."

Veckor kvar bara......

Inga kommentarer: