måndag 27 augusti 2007

Livet i Neapel 1

Har nu Internet! Egen uppkoppling!!!! Telecom Italias besök blev inget besök, det blev en nedkopplad fast lina för en timme och därefter ADSL. Den fasta linan kom också tillbaka, med lustig bruskvalitet. Men vem bryr sig!

Parco Mazzola
Iallafall, vi bor alltså i en liten stad eller förort eller vad man ska säga som heter Lago Patria, efter den runda saltvattensjö som ligger här. I "centrum" finns affärer, restauranger, polis osv. Som nästan alla utlänningar här bor vi i en "Parco", ett par kvarter med italienska villor. Generellt kan man väl säga att det är litet renare här, mindre sopor som annars ligger slängda precis överallt, samt större hus. Runt omkring finns amerikaner, engelsmän, danskar, italienare, ödehus som aldrig blev klara, osv osv.

Welcome (maybe) to the US of A
Lago Patria ligger sådär 2-3 mil nordväst om centrala Neapel. Längs motorvägen, Tangenzialen, finns flera områden där såna som vi bor. Den bas Jim arbetar vid heter JFC och har cirka 1 500 familjer knuten till sig. Vidare finns en amerikansk bas, Cappodichino eller "Cappo" som amrisarna säger, längre in mot stan samt på en ö i bukten utanför. Där jobbar ännu fler. Vidare finns också en "Navy Support Site" ett par tre mil norr om stan. Ett litet Amerika helt enkelt. Nästan ingen får komma in, strikt ID-kontroll. Självklart betalar du i dollar och inte i Euro. Innanför murarna finns lägenheter där folk faktiskt bor, de behöver inte lämna området. En biograf där du kan se filmer för 3 dollar, glöm dock inte att stå upp när nationalsången spelas i inledningen. Affärer som säljer allt du kan tänkas behöva, en Chrysler, en spade, en Lacostetröja, amerikanska snabbmatkedjor och så såklart amerikanska livsmedel. Färsk mjölk och ägg tas dit från Danmark, jag har ännu inte förstått varför men enligt vår amerikanske granne, miljöingenjör på "Cappo", vill han inte äta lokalt producerad mat, den innehåller för många gifter. Kanske är det förklaringen. Det är litet ohyfsat att fråga.

Egen veterinär
Supportsiten låg inne i Neapel fram till 9/11. Då valde man att bygga en ny ute på landet som är lätt att skydda och snabbt kan stängas ned. Var själv hos veterinären där en dag och kom sen inte ut. Fullt av MP överallt och jag fick aldrig veta vad det gällde. Veterinären förresten. ALLA här har hundar och katter. Många tar hand om någon av de mängder vilda djur som går omkring här. Dessa ska sedan självklart (!?) med hem. Är du amerikan får du hjälp av deras egen veterinär, kaptens grad, som inte tar emot olycksfall med väl fixar allt som har att göra med vaccinationer, införsel, utförsel osv. Vad jag tycker? Tja..... döm själva.

Ja ja, man kan köpa fantastiska hamburgare för grillen därute. Och jag gillar också den danska mjölken då det finns skummjölk, som vår lättmjölk ungefär. Den italienska mjölken är klart drickbar men litet för fet för min smak (de som känner mig vet att jag kan hälla i mig en hel del mjölk).

ID-kontroll
Eftersom amerikanerna självklart är flest här är de också de som sätter sin prägel på mycket. Säkerhetstänkandet är extremt högt på vissa sätt. Samtidigt är det på alla baser också många Neapolitanare som arbetar. Såhär i början är det litet krångligt att förstå alla regler och förordningar. Som t ex i den amerikanska poolen dit vi blev bjudna i söndags. Kvart i varje hel timme blåste badvakterna frenetiskt i sina visselpipor. Alla barn fick gå upp ur poolen och vara på land femton minuter. Linnea satt och väntade på solstolen men jag fick bada....

Vakter, vakter, vakter
Linnea och jag har varsitt eget ID-kort som måste visas upp vid alla grindar. Rätt självklart även om det ibland känns litet knepigt med alla dessa strovuxna, k-pistförsedda amerikanska vakter som med extrem noggrannhet kollar ditt ID medan de brölar "Mmmmmmoooorning määääääm".

På JFC finns också affärer att shoppa i. Även här finns regler som jag ännu inte riktigt fattat. Jag tror det är så att vi, då Jim bara är "inlånad" här i EU:s regi, egentligen inte FÅR handla av nån anledning. Dock skiter man i det så länge vi inte köper sprit eller cigaretter. Jag FÅR alltså köpa mig ett par strumpor. Ja ja, f ö föredrar jag att "handla i Italien" som jag säger, alltså de vanliga italienska affärerna. Grönsakerna, frukten, vinet och fiskdisken är ofta magnifik.






Inga kommentarer: