söndag 16 september 2007

Gäsp

Trespråkigheten, tillsammans med allt nytt, leder till litet underliga situationer ibland. På min italienskalekation i torsdags var jag litet trött. Efter rasten var jag ännu tröttare och när det var min tur att läsa/prata var all italienska, och defintivt allt itlalienskt uttal som bortblåst. Jag läste på franska. Och frågade min bänkkollega något på svenska. Men hon är amerikan så hon svarade inte. Jag märker också att engelskan blandar sig i svenskan, ibland blir ordföljder helt snurriga. Lugn, jag är inte Dolph Lundgren, tror att detta går över. Dock trodde jag att jag skulle ha nytta av min franska på italienskalektionerna. Visst har jag det, många ord är ungefär desamma. Men grammatiskt är det snarare så att det just nu, i nybörjarstadiet, sätter snavben för mig.

Idag tycks hela familjen vara alldeles slut. Linnea är nog litet risig, ingen fara, hon har snuva och litet, litet feber, om nu 98,3 F är feber men jag tror det. Febertermometern, tillsammans med Apollo 13-DVD:n försvann i flytten. Båda är nu ersatta men dessvärre från USA, därav febertermometer med Farenheitskala. Hon har legat i soffan på plan 3 hela dagen och tittat på Galenskaparfilmer. Får väl vara hemma från skolan imorgon så får vi se. Inte konstigt med en snuva efter skolstart, med barn och baciller från Europas alla hörn.

Igår var vi in till stan! Det är underbart att bara strosa omkring, strosar är också vad du gör. Det är folk, bilar och vespor överallt så det går inte att ha bråttom. Vi hittade bland annat en gata full av auktionsfirmor och tapetserare och mängder med fantastiska gamla möbler. Är det något jag verkligen skulle vilja ha med mig härifrån är det just italienska möbler! En del är kanske litet för pråligt för min smak men mycket är direkt utsökt. De har också en fin hantverkstradition i järnsmide. Alla trappräcken du ser, lampor, vedställ.... Ja, ja, vi får se hur dyrt det är. Drömma får man ju...

Linnea och jag passade också på att vara litet turistiga, vi handlade diadem, en kjol samt två tvättäkta (eller huuur.......) D&G-väskor för 20 Euro av artiga män med varustånd på gatan. Det är kul att pruta och tjafsa en stund. Därmed har jag också begått min första lagöverträdelse här, vad jag vet iallafall. I Italien är det olagligt att köpa märkeskopior. Vi hann också gå och kika bland alla små livsmedelsbutiker som ligger vägg i vägg. Fiskhandlarna har ett sjå att få ned de levande bläckfiskarna i kundernas kassar. Överallt säljs också snabbmat, men inte som hemma. Pizzabitar, cornettos (en sorts corissant med olika fyllningar) osv. Allt ser gott ut.... nästan iallafall. Jag drog gränsen vid pizzabit med skivad hot dog och pommes frites. Måste vara turistfälla... eller???

Träffade sen våra svenska bekanta och tog en pizza tillsammans. Jag förstår inte hur jag nånsin igen ska kunna äta pizza hemma i Sverige. Eller om en napoletanare skulle besöka Sverige och bli bjuden på en fet, drypande svensk pizza med bearnaisesås? Förmodligen skulle han korsa sig tre gånger och sen kontakta en krisgrupp...... Vi passade också på att ta bergbanan upp till Vomero där de bor i en jättesöt lägenhet med utsikt i alla väderstreck. Vi kunde se planen starta och landa på Capodichino, kika över muren på Certosa di San Martino, kolla läget på Capri och faktiskt se ut över havet ända bort till Sorrento.

På kvällen kom Maria. Todd och Olivia över, tillsammans med Ranger, en gigantisk svart labbehanne. Tjejerna betedde sig naturligtvis illa och talade om för honom var skåpet skulle stå, dock ser jag på dem idag att det var bra för dem med litet variation. De är också trötta.

Nu väntar vi med spänning på morgondagen. Då kommer vår första gäst från Sverige! Kusin Pontus. Det ska verkligen bli jättekul och jag hoppas vi hinner med både det ena och det andra. Dock är en vecka för kort tid för att se allt, nåja, han får komma fler gånger :o) På onsdag är det helgdag här, man firar minnet av San Gennaro i Neapels duoma. Helgonets koagulerade blod ska bli flytande vid den traditionsenliga ritualen den 19:e september varje år. På fredag har tyskarna Oktoberfestival på basen. Jag har redan köpt biljetter som innefattade varsin ölstånka och ett par liter öl per man. Och det var det lilla biljettpaketet..... Det blir nog också skoj. Vill dock inte ha en såndär konstig grå filthatt på mig, alldeles för varmt för sånt.

Inga kommentarer: