torsdag 18 oktober 2007

Jag gråter inte - jag stortjuter!

Maria har flera gånger berättat för mig att hon i sitt arbete för djurens rättigheter blivit ifrågasatt; "hur kan du arbeta för djur när det finns så många barn i nöd?". Jag ska erkänna att hur jag än funderat så har jag aldrig förstått frågan. Det är ju knappast så att det inte redan finns organisationer och enskilda som redan arbetar för barn. Eller att man, för att man satsar energi och pengar på utsatta djur, lider mindre för utsatta barn, utsatta handkappade, politiska fångar, människor förföljda för sin tro, sin färg, fattiga barn, unga och gamla, ännu fattigare barn, unga och gamla osv osv. Personligen tror jag att det är tvärtom. En del människor är tyvärr så grunda i sin förmåga till empati att den stannar vid barn, kanske för att det är inlärt, kanske för att man själv en gång varit barn och kan identifiera sig den vägen. Men den som säger att djur inte har känslor har fel. Djur kanske inte kan klockan på samma sätt som vi, de kanske inte förstår skillnaden mellan att vara folkpartist eller socialdemokrat (eller struntar i det) men djur vet, känner och kommunicerar. Och de djur vi har hemma, i stallet, i stian, i ladugården eller under soffbordet, de är helt i våra händer. Vi har makten och också ansvaret för dem. Finns det ett finare förtroende...?

Jag visste att det fanns utsatta djur innan jag kom hit, i teorin. Samtidigt tror jag inte riktigt jag visste det iallafall. Inte på riktigt. Inte sen min väg in till basen varje morgon kantas av små blodiga hårbylten längs vägen. Inte förrän jag sett den flock av kattungar som bor på gatan intill, vingliga av sjukdom och undernäring, blinda av ögoninfektioner. Och det är ändå här, där devisen är "leva och låta leva". De vilda tamdjuren är bara halvt vilda, de får mat och husrum här och var ändå.

Jag vill att ni tittar på den film jag idag fått av Maria. Dock en varning. Jag var tvungen att se den i omgångar, jag både grät och skrek rakt ut. Stålsätt er, fös undan barnen, titta och reflektera:
www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_medS http://www.petatv. com/tvpopup/ video.asp? video=fur_ farm&Player= wm&speed= _med

Inga kommentarer: